måndag 26 maj 2008

Varför slutar tjejer med fotboll?


Jag har många gånger funderat på varför tjejer lägger av med fotboll tidigare än killar.

Vårt 92-lag till exempel. Vi var 29 stycken när vi gick ihop med Ekerö-tjejerna till säsongen 2005. Idag är det 4 stycken som spelar i Skå! Första året kom vi tvåa i serien och gick till slutspel. Redan där började en del av våra kommande problem. Många, och duktiga både i fotboll och handboll, hade svårt att välja. Skulle man delta i fotbollslutspelet eller i handbollslaget som precis startat seriespelet? Alltför många valde handbollen, tyvärr för fotbollen.
Så här efteråt , med facit i hand ,hade man kunnat tänka sig att handbolltränarna antingen försökt att flytta matchen eller inte bett tjejerna att välja utan bestämt fotbollen åt dem. Men det är ju jäv.....ligt enkelt att vara efterklok!
Hur det gick i matchen? Jo, det blev torsk mot Sumpan!
Denna första säsong ,tillsammans med våra nya lagkamrater, som bl.a innehöll ett fantastiskt träningsläger på Öland, avslutades som sagt var ,som det står ovan.
Våra ledare hade ett jätteengagemang och var inriktade på att alla skulle få spela, samt att skapa en bra sammanhållning. Jag tycker att vi kom ganska långt.
När vår andra säsong inleddes hade manskapet decimerats till 17-18 stycken! Och det var ändå på pappret! Många av de bästa valde handbollen. Vi tappade 5 av de bättre rakt av.
Vi hade två lag igång och "förstalaget" spelade i Elit. Vi hade problem att få ihop fullt lag till Elit-laget vissa gånger, för att inte tala om andralaget. Där lånade vi friskt både från våra -93'or samt ibland -94!
I Elit slutade vi ohjälpligt sist med 1 poäng och målskillnaden 12-63!!
Säsongen därpå hade vi svårt att få ihop ett eget lag. Vi gick därför ihop med våra 91'or och det var tur det. Kjelle & Co tog emot oss med öppna armar och det var verkligen inte deras fel att vissa slutade.
De fyra som spelar kvar har alla en jättepotential och samtliga har redan prövats i A-laget. När jag tänker tillbaka från år ett så att säga, 2005, så skulle jag kunna tänka mig att minst 10 var av samma kaliber som dom här fyra. Sen utvecklas ju alla i olika takt så det är ju ingen sanning bara för att jag tycker det ,men ändå. Tänk er om 10 stycken från varje årskull skulle fortsätta med fotboll till de åtminstone slutat gymnasiet. Då är jag säker på att Skå skulle spela i division ett eller kanske till och med Damallsvenskan!
Nog med mina grubblerier.
Helgen som gått har varit nådig mot vårt dam och juniorlag. Segrar för bägge. Jag hörde att det tyvärr blev en förlust för vårt utvecklingslag mot Aspudden. Det är bara att hoppas att inte gamnacken blir för lång. Glöm bort eländet och se fram emot nästa match!

Ikväll är det damträning 18.15 på Svanängen. Många är slitna efter ett hårt matchande men de som infinner sig på träningen ikväll kommer som vanligt att få ta del av Svens visdomar i fotbollskunskap. Ack så nyttigt. Själv kommer jag att bänka mig framför TV'n och kolla på Sverige-Slovenien.
Väl mött, vi ses (säkrast) på Svanängen.

Inga kommentarer: