tisdag 27 maj 2008

Tripp, trapp,trull....

Jag tänkte fullfölja mina funderingar om det här med att tjejer lägger av med fotbollen alldeles för tidigt. Det där med 10 från varje årskull, vilken grej det skulle vara! I och för sig, varför inte drömma om fred på jorden också!

*****
Den breddverksamhet som bedrivs i Skå, och även EIK, är helt riktig för klubbar av Skås/EIK's storlek. Om vi får en spetseffekt av bredden så kan vi vara tacksamma. Så är det tyvärr inte i alla klubbar.Där samlar man spetsen och skickar ut bredden! Jag vet att många killar från EIK har gått till större klubbar och därmed tuffare konkurrens.
Det är inte många från Mälaröarna som lyckas, vi är ju trots allt bara ca 23000 innevånare. Någon enstaka bryter mönstret.

*****
Pascal Simpson exempelvis.
Han spelade i EIK från det han var sju till och i tolvårsåldern försvann han till BP. Honom har det gått bra för! Minsta sagt! Vunnit allsvenskan med AIK. Spelat OS för Sverige. Varit proffs i Danmark. Osv.
Han har nu avslutat sin aktiva mycket framgångsrika karriär och är numer tränare i Eskilstuna.

*****
Det är ju såna killar och tjejer, vi föräldrar drömmer om. Kom igen nu! Erkänn! Ja , kanske inte du då! Men alla "andra". Såna är vi föräldrar.
Jag pratade med en tränare som tränade EIK-killar födda på 80-talet. Han släppte iväg minst 10 stycken, de flesta till BP. Där gick det bra ett tag men när motgångarna började så var det inte gamla trygga hemmaklubben längre.
Samma mönster skedde i våras, då många EIK-killar av en speciell årskull, lämnade för BP, jag önskar dem lycka till!
-Tyvärr vi har ingen plats för dig längre! Du borde söka dig till en sämre klubb!
Ja ,så kan det låta. Vad gör de flesta i 16-17-årsåldern när de får ett sånt besked? Jo ,dom lägger av! Dom är ju "skitkassa"! Inte platsa i BP (eller någon annan storklubb).
Av den här tränarens tio killar är idag en!!! aktiv och spelar med framgång i EIK's a-lag. Resten har lagt av!

*****
Jag tittar tillbaka på min egen karriär som avslutades i AIK's b-lag. Beskedet jag fick, var att Vasalund "nog kunde vara intresserade". Jag var då 19 och min lagledare kunde lika gärna skjutit mig i foten! Jag slutade naturligtvis efter den säsongen. Det har jag ångrat, nästan varje dag. Hade jag varit smart så hade jag gått till Vasalund, då hade jag ju fortsatt med fotbollen i allafall!

*****
Nu har jag varit ledare i Skå ett par år. Innan var jag "bara en engagerad förälder", som stod på sidan och skrek i falsett! Kike ,som var en av ledarna, föreslog att jag skulle bli ledare istället och försöka att göra lite nytta. På den vägen är det.
Jag är en riktig fotbollsnörd, men och det är ett stort men, jag har lärt mig av andra kloka ledare hur viktigt det är att inte sätta allt för höga krav och onödig press, på sina barn. Jag pushar alltid Sassa men målet är att hon ska undvika de alla fallgropar som finns och ändå kunna göra sitt bästa. Bättre än att göra sitt bästa kan man inte göra!
Nu till hösten ska pappas lilla prinsessa, Wilma, 6 år, börja sin fotbollsutbildning. Det är bara att hoppas att hon tycker om "Det gröna gräsets schack"!

*****
Så är vi då tillbaka till det här med att lägga av. Kanske är det så att tjejer är smartare och inte vill utstå den här smädelsen med att petas. Vad vet jag? Alla tre tjejer här hemma säger sig veta att tjejer naturligtvis är klokare. Kommentarer onödiga.
Tyvärr kan jag inte namnge några damer som det gått lika bra för som för "Pagge", men det kan ju bero på min okunskap. Jag kan ju namnge en hel drös med damer som spelat i allsvenskan. Det är bara att namnge Skå IK, anno 1982. Det var året när våra damer senast, spelade i den allra högsta serien. Några år därpå vanns skytteligan av en viss, Eva-Lotta Carlsson, då spelandes för Dalhem, hon hade gått över från Skå.
Så tjejer, lägg inte av så tidigt utan ge er själva en chans. Kolla hur långt ni kan gå! Ni kan gå till en storklubb men ska då vara mogen för det så att ni inte blir knäckta om ni inte platsar.Man kan alltid pröva utan det får man aldrig svar.
"Man ska sikta mot solen då kanske man kommer till månen", var det nån som sa...

Ikväll är det träning. 18.00 för damjuniorerna och efter dem 19.30 för damerna. Imorgon väntar ett bortamöte för DFF mot Bollstanäs. De har startat serien lika ojämt som vi. Vi ses på träningen.
Simma lugnt!

Inga kommentarer: