onsdag 25 februari 2009

Damfotbollskommentatorer sökes!

Vet ni vad som gläder mig?
Jo, det faktum att folk läser mina hieroglyfer och ibland till och med uppskattar och delar mina åsikter, hur punschiga dom än verkar (åsikterna alltså!).
Jag älskar när ni läsare rättar, tipsar och allmänt håller koll på mig. Fortsätt med det, snälla!

*****
Det är ju så här att som bloggare skriver man sina egna tankar och åsikter men i mitt fall är faktiskt avsikten också att vara en slags ventil för damfotbollen.
För det som angår oss i Skå IK från dam till minstingarna på "sex-års", angår också våra motståndare och konkurrenter. Träningsmöjligheter (ibland omöjligheter) ekonomi samt den ständigt uppkomna omöjliga ekvationen, med tjejer som slutar eller helt sonika försvinner!
Inte från sitt vanliga leverne alltså men från fotbollen.
Låt mig ta ett exempel.
En av dom som jag alltid betraktat som en potentiell blivande storspelare och då menar jag stooor! Allsvenskan, minst!
Hon kunde alltså bli hur jämrans bra som helst. Ruskig snabb och stark med ett riktigt bra skott. Det var i egentligen bara det rätta psyket som saknades, på plan alltså.
Det kunde gå med blixtens hastighet och då åt helvete också.
Hennes sk "förfall" började som för så många andra tjejer, med intresset för oss. Boys, killar hunkar, ja kalla det vad de vill! Inte gamla gubbar som farsan utan killar! Jag menar, jag tyckte om tjejer i tonåren, det gör jag fortfarande men nu har det bytts ut till frugan, ja ni vet. Inte fan slutade jag att spela fotboll för det.
Mitt tjejexempel började dock att slarva mer och mer med fotbollsträningen och kanske ägnade sin tid åt andra träningsformer. Fotbollssuget var dock inte över så när hon dök upp på nån enstaka träning, körde hon på som vanligt och vad tror ni hände då?
Skadad!
Rehab i nån vecka och så på't igen. Det tog inte lång tid förrän det var dags igen. En ny skada så klart! Det är inte konstigt att hon lessnade. Nu har jag inte sett skymten av henne, på träningar alltså, sedan i höstas så hon betraktas numer som historia.

*******

Min yngsta, pappas lilla stolthet, går nu på förskolan, har Inger i gympa, har precis fått sina första riktiga inomhusskor för fotboll ("Pappa"! Varför heter dom Puma?)
fyller sju till hösten och tränas i Skå IK F-02 av bl.a undertecknad.
Om jag lyckas att föra minst fem tjejer av -02 till damlaget, nån gång år 2019, så har jag varit en väldigt lyckad fotbollsledare. Men mitt mål är bättre än så. Vi ska föra dit fler, det kan jag slå vad om, sätt emot så får ni se!
Dessutom har ju Skå IK's egen "Magic Man", Stefan Eriksson, lovat ett konstgräs till dess, det ni!

********

Nu börjar kylan släppa. Alla planer (konstgräs alltså) blir åter gröna och jag känner att det börjar lukta lite vår! OK, det kommer ett bakslag men ,men.
Snart är det åter dags, säsongen 2009 är här! Håll ut.

Inga kommentarer: