måndag 25 maj 2009

Skå IK Dam-IFK Viksjö 0-3 Division 3A

Upp som en sol.......ner som en.....ja ni har hört det förut!

Det blev alltså torskfiske denna Söndagseftermiddag.


Jag börjar med lite gnäll, lite bortförklaringar....nej inte den här gången.
Riset , en mindre majbrasa,slänger jag i riktning mot Viksjö.
Eftersom vi hade en matchsponsor (Tack Swedbank, Ekerö)och försökte att förgylla även denna hemmamatch så mailade jag till IFK Viksjös lagledning. Till och med två gånger. Jag var naturligtvis artig i tonen och bad allra högvördigast om en preliminär laguppställning till matchen mot oss. Vi skulle trycka upp matchprogram precis som i hemmamatchen mot Åkersberga. ÅBK var mycket tillmötesgående och mailade mig nästan omgående.
Tror ni att jag fick något svar från Viksjö?
Inte alls! Inte ett pip hördes från Viksjö-trakterna!
Nu handlar ju inte detta om en final i Champions League, utan en seriematch i damtrean. Alltså behöver man knappast mörka med sin laguppställning.Därför fick jag gå in och "norpa" en trolig laguppställning från deras hemsida. Så svårt var det!
Jag skriver nu att jag tycker att det är skit när Viksjö inte kan bjuda på lite mer hjälp än så!

Som vanligt är det min åsikt och ingen annans!


Till själva matchen så. Jag har fått info från två håll och ska försöka att sammanfatta deras syn på matchen. Själv var jag på jobbet så jag litar på dem.



Sven och Inger hade tagit ut följande spelare.

Christina, Lisa B, Pernilla, Melina, Jessica F, Helene, Camilla , Zozzo, My, Anna, Erica, Sara, Lisa P, Bella och Nina W.

Osäker på vilka som startade men detta är historien.
Ni ser själva att vissa fattas och det var 5 som med tur och vaselin kunnat gå in i startelvan, men är på skolresa i Spanien.
Skå äger mer eller mindre första halvlek. Man har ett kraftigt övertag i hörnor, nånstans i storleksordning 10 mot 0! Erika slår ett par riktigt giftiga som sånär håller på att skruva in sig direkt. Som vanligt är det alldeles för duttigt framför deras mål och Viksjö-försvaret lyckas att rensa ut bollen.

Varför ska vi allt som oftast vara lite för snälla? Kan inte vi ha några brunkare alls? Tänk bara att få skicka in "Loppan" och säga som jag brukade;
-Buss på! Tryck till deras stjärna lite extra!
Nu har vi ingen "Loppan" (lycka till i AIK) eftersom hennes satsning på hockeyn är total, men nån annan kan väl kliva fram.

Mitt i Skådominansen händer det som ibland tenderar att ske.
Viksjö får en frispark. Skå ställer upp med en "gles" mur och så pang!
Viksjös # 12, Cecilia Häggblad skjuter genom muren, otagbart för Christina.
0-1. (30)Skit också!

Som vanligt fanns åsikter om domaren. Den här gången var han av sorten "låt tjejerna få känna på lite tufft spel så dom lär sig"!

Med andra ord, när Bella nästan slitit sig fri, blir hon kramad bakifrån. Inte nån fjantig tröjdragning utan på gränsen till misshandel.
Jag har inga fördomar men nog hör sånt till en hel annan sektion i Skå! (Snacka med Pelle Sving)Det ska vara gult, kanske till och med rött kort. Domaren var jättegenerös och blåste frispark. Till Skå!Punkt slut. På den nivån var det. Viksjö behärskade "brunkandet" bättre, det är liksom inte Skås melodi. "Svennis vill gärna förorda en trevlig, spelande fotboll.

I andra tar följdaktligen Viksjö över. Det verkar som om kombinationen ruffigt spel och taskig domarinsats inte faller oss på läppen. Slå har två bra möjligheter i andra. Bl.a har Sara ett riktigt bra skott som tyvärr räddas av keepern.

Viksjö gör
0-2(55) på en hörna genom # 16,Malin Blomqvist
och avgör defenitivt tillställningen på en snabb omställning till 0-3.

På kvällens träning ska jag ha en genomgång i hur man spelar fult. Jag kan det. Var riktigt framgångsrik en gång i tiden.
"Tjejer gör efter mig. Tryck till på spelaren framför er med dobbarna mot hälsenan och vrid till. Bra! Om skon lossnar så har ni gjort rätt! Jättebra!
Nu hoppar ni upp och i luftduellen så sätter ni upp ett knä i ryggen på mot ståndaren.Bra!"
Skämt å sido, Sven & Inger är alldeles för renhåriga för att ägna sig åt sånt.

Vi hörs igen.

1 kommentar:

Fotbollsmamma i Viksjö sa...

Hej du,
Nu tycker jag du är lite orättvis ang. laguppställning. Jag vet faktiskt inte hur det funkar i Viksjös A-lag, men för B-laget så tas laget upp bra någon dag före matchen, så det är nog lite tight om tid att hinna trycka upp laguppställningen. Ni får försöka ta revansch på oss i höst!