söndag 16 augusti 2009

Skå DFF-IFK Lidingö 0-7 Div 4A








Ja, ni läste faktiskt rätt!
0-7 på hemmaplan. Det var som en riktig käftsmäll.

Det som var allra värst, var att jag inte tyckte att det var särskilt orättvist.
IFK Lidingö vann rättvist och vi möts igen nästa säsong men då i trean, kanske.... för vi har planer på högre än så.....Men, man vet aldrig.
Att Lidingö ska gå upp är för mig inte en fråga, det är ett konstaterande.
Välkomna åter.

Hans-Åke & Hjelte hade lyckats att få ihop följande lag;
trotjänaren Jacko i mål.
Backar från vänster; Jessica F, Jossan S och Matilda (Välkommen åter) samt Maja till höger.
Sabina, Zozzo, Camilla och Karro. Sara(kapten) i en fri roll på fältet.
Sassa ensam på topp.
På bänken startade Helen och Jessica V.

Tyvärr några sena sjukdomar och andra avhopp ställt till det.
Lidingö vann lotten och valde medvind i första.
Det blåste riktigt friskt. Stundtals rena stormen.
Våra gäster från den "fiina" ön förde spelet och Skå kom knappt över till gästernas planhalva.

16' 0-1 # 16 Skå höll emot en kvart, sen blev det för mycket. När vårt försvar inte lyckas rensa bort bollen öppnade det för fritt skottläge för gästernas goda skytt # 16, Emma Flyborg.
20' 0-2# 16 Nu dröjde det inte länge förrän det var dags att vittja näten igen.

Samma målskytt. Nu drog hon 2 av de våra och la in bollen snyggt in bortre gaveln. Ingen chans för stackars Jacko.

25' 0-3 # 16 Jacko lyckas tippa ett högt skott i ribban men på returen är hon utan chans när gästernas #16 åter får läge igen och fullbordar sitt äkta hat-trick.

I samma situation skadade Matilda då hon fick en smäll mot knät och fick utgå.
Rockaden blev att kapten Sara gick ner som en bergsäker mittback. Hon gjorde en stabil och bra insats.

29' 0-4 #14 Så fick då hela Lidingös gunstling Elin Flyborg "måla".
Där jag stod, i en perfekt vinkel såg det ut som en klar off-side. Elin gjorde ändock målet vackert när hon lobbade bollen över Jacko.

34' 0-5 #14 När Skå-försvaret inte lyckas att rensa bort bollen så hamnar den hos Elin F i stället. Skytteligaledaren (30 mål hittills i div 4) gör inget misstag.

43' Gästerna gör ännu ett mål men det blir helt riktigt bortdömt för ruff på Jacko.
Eller är det det om man springer in med både boll och målvakt?

0-5 i halvlek.
Kunde det inte börja åska och storma?
Det kändes inte alls bra. Men när man ser till vad som presterats så förstår man.

IFK Lidingö har förmodligen sitt allra bästa gäng och har haft siktet inställt på en snabb återkomst till trean hela säsongen. En riktig strategi. Hoppas att dom inte hyr ut sina viktiga spelare, som ifjol. Då kan dom kanske klara sig kvar.

I vårt DFF var det ungefär halva laget som drog ett tungt lass. Match igår och dito idag.
En av dem hade dessutom Midnattsloppet i benen (att du bara orkar Jessie)Det är dessutom samma spelare som alltid är på träningarna.
Den andra halvan, består av talangfulla spelare, som för det mesta inte syns på träningarna.
Sånt märks, på matcherna!

Det märks att Elin och Sara A kan varandra. Respekten finns där. Sara läste ofta Elins dragningar helt rätt.
Det som jag reagerar starkt på är hur lätt Elin faller. Ibland är hon som en symfoni höstlöv.
Domaren höll dock emot ganska bra och köpte inte de otaliga fallen.
Skås spel var om möjligt lite mer struktuerat i andra. Det såg ut som det åtminstone.

60' 0-6 #24 Som vanligt utnyttjar gästerna Skås oförmåga att inte få undan bollen. Den plockas upp på vår vänsterkant, spelas in till IFK's #24, som drar till direkt med en iskall bredsida.

65' 0-7 #26. En solklar off-side som domaren inte ser.
Nu gjorde ju inte det målet någon större skillnad. Skå var solklar tvåa överallt.
Det mest upphetsande annars var när en Skå-tjej i sin besvikelse drog iväg bollen över sidlinjen så gruset yrde.
Lidingös ledare, som gick på linjen, började då att skrika om gult kort!
Man undrar vilka regler som gäller på den "fiina" ön? Han fick i alla fall mothugg av min läktargranne som tyckte att Lidingöledaren gott kunde knipa igen.
När domaren blåste av kändes det som en befrielse.
Nu glömmer vi den här tråkiga matchen och ser framåt.

* * * * *

Jag blir förvånad men än mer förbannad när jag som ledare ser att ett gäng spelare på läktaren inte ens hälsar på en annan som varit skadad länge. Ouppfostrat och jävligt taskigt!

* * * * *
Hela matchen har spelats in på video av en herre bakom läktaren.
Lidingö-spion måhända?
Efter matchen går han ikapp mig och slår mig mot axeln. Klappar mig hårt. Inte stenhårt men ganska ovänligt, ni vet så där som när ungdomar vill söka bråk.
Jag stannar naturligtvis till och han tillar då att han tycker att mina kommentarer är ganska "roliga". Jag märker ju ironin i det hela och ber honom att förklara sig.
Han visar sig vara en äkta "gentleman" från "Liidingöö" och ser säkert som sitt kall att tukta sällar (som mig?)från Ekerö. Han tycker att det är förfärande och hemskt att höra på mig. Han kan dock inte precisera exakt vad det är han menar och har förmodligen aldrig nånsin bevittnat en allsvensk match.
I någon sport.
Det är inget försvar på något sätt, bara en reflektion.
Jag vet att jag är både högljudd och kritisk på läktaren men jag är aldrig osportslig i mina kommentarer. Där drar jag gränsen.
Om jag skriker "off-side", "frispark", "straff" eller liknande så är det för att jag ser det.
Det är ju möjligt att någon kan tycka att jag är enögd men det är OK.

Vår diskussion slutade när jag varnade min "nyvunne vän" att ta till med sina "hårdhandskar" mot andra ledare/fotbollshuliganer, framför allt i vissa förortsgäng, det kan nämligen stå honom dyrt.
Bara så att han vet.......i all välmening så där.
Jag kan nu tänka mig att samma petimeter kommenterade min blogg efter bortamötet mot blåränderna från Lidingö. Även då handlade det om att censurera det fria ordet.
Då som nu.........det är min blogg och jag står för den.
Tack för mig.




















1 kommentar:

Anonym sa...

Äntligen är pennans kung tillbaka, välkommen åter. Dina reflektioner av matcherna är så grymt rätta och brutalt ärliga (synd att inta alla är som dig). Nu kanske vissa spelare fattar vikten av att regelbunden träning ger resultat, att gå in i en match utan träningstid i benen, ja vi såg ju resultatet av det idag pinsam instälning av vissa.... Synd om dom som verkligen vill.

//Bänkvärmaren & huliganklackledaren :)