lördag 20 juni 2009

Ordval eller inte, det är min fråga

Jag brukar skriva på väl valda ställen att allt jag skriver om, är mina egna åsikter och jag står för dem till 100%!

Vi som läser och i mitt fall skriver, använder oss av en massa floskler.

Vem har inte hört talas om "dansk-dödaren" ,"finn-dödaren", skyffla in bollen , bollen är rund, osv. ?

Idrotten och framför allt fotbollen är inte förskonad.

Jag brukar säga till våra tjejer (när dom lyssnar på mig, det sker inte alltid!) att hata gärna motståndaren på plan och sen lämna känslorna där.

Det är ju trots allt bara ett spel! En lek med bollen!



Jag tycker att det är skitkul om folk läser mina funderingar och referat och än roligare blir det när läsarna kommenterar.

Den här gången är det IFK Lidingös tränare, Fredrik Nensén som har tyckt till. Han skriver följande som kommentar till mitt referat om bortamötet mot IFK;



17.6 "Jag reagerar starkt emot texten Elin - dödare i matchreferatet och förknippar inte sådant med fotboll och fair play."



Han är tydligen upprörd eftersom han fortsätter dagen efter 18.6;



"Jag tycker fortfarande att det är ett olämpligt, direkt förkastligt ordval i matchreferatet från IFK Lidingö - Skå matchen, och har påpekat det, men likväl står det kvar och mitt påpekande från tidigare i veckan inte hörsammat. Elin-dödare är inte lämpligt,och jag tar avstånd från det då det inte är fair play och direkt kränkande och kan kännas obehagligt för läsare som känner Elin. Fotbollshälsningar Fredrik Nensén, tränare IFK Lidingö Damlag."



Jag gör väl bäst i att skriva det som upprör Nensén nämligen följande;



"När Hjelte noterat att Lidingö-Elin inte var på plan behövde vi inte ha vår Elin-dödare, dvs Bella i backlinjen. Därför gjordes en rockad och Bellas beslutsamhet och tyngd behövdes på topp istället."



Eftersom jag varit med ett tag nu så vet jag att Elin Flyborg inte tycker att det är kul att möta våran Bella. Hon är nämligen oöm, hårdhänt, när det behövs, och jävligt envis. Inte lika lätt för "la Flyborg" att glänsa liksom.

Att jag eller någon i vårt lag inte hatar Elin borde vem som helst fatta.

Hon har spelat i landslaget , med bl.a EM-silver 2001 ,i allsvenskan för Djurgården, SM-guld 2003 bl.a osv.

Det är ju en ikon! Hon har spelat mot och med våran egen Sara och om jag nu skriver "dödare" så fattar väl de flesta innebörden.



Jag hyser den största aktning för Elin och hennes fotbollskunskaper och bedyrar att jag verkligen inte vill henne något ont.



Konstigare är så blir det inte. Mina floskler står jag för i min privata blogg.

Bara för att markera att vi inte ska ha krig gör jag härmed en ändring av texten.

Fortsätt gärna att läs och kommentera Bollamazonen.

Trevlig sommar.

Inga kommentarer: